Образ
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67311
Browse
35 results
Search Results
Item Російське вторгнення в Україну в дзеркалі італійської преси(Сумський державний університет, 2024) Сімашова, А.Із початком російського повномасштабного вторгнення в Україну у лютому 2022 року Італія, яка тривалий час мала тісні економічні, політичні, культурні зв’язки з росією, опинилась у ситуації деякого суспільного та політичного дисбалансу. Наявність різних, навіть протилежних між собою поглядів знайшло відображення в медійній площині: деякі з видань зайняли відверто проукраїнську позицію, інші – якщо не відверто проросійську, то відверто антинатовську, подаючи інформацію про причини, перебіг та можливі варіанти завершення війни відповідно до цих позицій. Актуальність і мета. Актуальність дослідження полягає в необхідності досліджень наративів італійської преси про російсько-українську війну. Метою статті є окреслити візію російсько-української війни в одному з провідних італійських видань «La Repubblica». Методологія дослідження передбачає проведення кількісного та якісного контентаналізу публікацій сайту та архіву випусків «La Repubblica» у період з 24.02.2022 р. до 1.05.2022 р. Метод систематизації дав змогу систематизувати результати, отримані під час автоматизованого дослідження, метод узагальнення – зробити змістовні висновки наукової розвідки. Результати. Якісний аналіз публікацій засвідчує, що інформаційні повідомлення, що стосуються України, на сайті «La Repubblica» з початку російського вторгнення виходять окремою щоденною публікацією «Війна росія-Україна, новини за [дата]». Загальна кількість згадувань у публікаціях за ключовим словом «війна Україна» за допомогою автоматичного пошуку становить 7 767 згадувань. Із цього масиву було виокремлено найбільш вживані сполучення й об’єднано їх у 8 тематичних блоків: «Зеленський», «біженці», «Маріуполь», «російські війська», «Буча». З’ясовано, що тільки невелика частка публікацій на шпальтах та на сайті «La Repubblica» містить терміни «нацисти», «неонацисти». Висновки. За результатами обробки даних встановлено, що італійська газета La Repubblica висвітлює інформацію про російсько-українську війну в межах війни за демократичні цінності, де Україна та її населення розглядається як жертва невмотивованої агресії російської федерації, українських політичних діячів зображають як нових символів гуманістичних цінностей. Помічено намагання не акцентувати на гострих питаннях щодо України чи питань внутрішньої української політики, що частково може бути визначено як «проукраїнська» пропаганда. Отримані результати є важливими для включення італійських ЗМІ у загальну картину висвітлення російсько-української війни в європейських ЗМІ.Item Сучасне інформаційне суспільство та новий період журналістики(Сумський державний університет, 2024) Мітчук, О.; Горбенко, Г.Вступ. Розвиток нових інформаційних технологій вносить корективи не тільки в науку, а й медіапростір. В епоху інформаційної глобалізації, розвитку кросмедійності, в епоху інформаційних воєн та формування нових інформаційно-політичних спільнот, постала проблема визначення компромісів між функціонуванням громадянського суспільства і медіа інституціями. Актуальність і мета. Актуальність дослідження окреслюється вивченням змін, що відбуваються в українській журналістиці. Метою є визначення ролі та місця мас-медій у суспільно-політичних інститутах як факторів забезпечення демократичних і політичних прав та свобод громадян. Методологія. Методологічну основу статті становить поєднання загальнонаукових методів і спеціальних методик та підходів. Опрацювання джерельної бази ґрунтувалося на застосуванні аналітико-синтетичного, логічного методів, що допомогло сформулювати систему вихідних теоретичних положень, принципів відбору, аналізу та узагальнення матеріалу дослідження. Застосовано також методи порівняльно-історичний, аналітичний, міждисциплінарного аналізу та синтезу. Емпіричне дослідження проводилось методом опитування. Результати. Розвиток української журналістики в новий період історії є складним, оскільки відбувається «гоніння» на журналістів та перешкоджання їхній діяльності. У нинішній період «кланізації» українських медій спостерігається повернення до цензури та перевтілення провладних ЗМІ в засоби пропаганди, а поява чи відновлення цензури в Україні на початку ХХІ ст. залежить від низки подій новітньої історії, пов’язаних із діяльністю влади, слабкістю громадянського суспільства, відсутністю верховенства права, економічною нестабільністю, відсутністю середнього класу та наявність тіньової сфери політики й економіки. Висновки. Новий світовий порядок в інформаційному просторі створює нові загрози: загроза викривлення комунікаційного процесу в суспільстві щодо сприйняття інформації; загроза політичного контролю; загроза нових можливостей маніпулювання громадською думкою.Item Ризики симбіотичних зв’язків тероризму й масмедіа у висвітленні збройної агресії РФ проти України(Сумський державний університет, 2024) Мисловський, І.Вступ. Симбіотичні зв’язки тероризму й масмедіа можуть мати деструктивні ефекти на суспільство в мирний час, а у воєнний – посилюватися, нести нові загрози та послаблювати позиції держави в протистоянні з ворогом. Актуальність і мета. Окреслення та аналіз цих ризиків є надважливою й актуальною темою під час збройної агресії РФ проти України, яка значно зросла в масштабах після російського вторгнення у 2022 р. Мета статті –з’ясувати ризики симбіотичних зв’язків тероризму й масмедіа у висвітленні українськими журналістами російської агресії. Методологія. Негативні наслідки симбіотичних зв’язків тероризму й масмедіа виокремлюються завдяки аналізу наукових та медіакритичних статей. Визначення ризиків таких зв’язків під час збройної агресії РФ проти України відбувалося шляхом умовиводів за аналогією та індукцією, сходження від абстрактного до конкретного, а також синтезу й узагальнень. Результати. Непропорційне загальній воєнній загрозі, надмірно драматичне й сенситивне, сенсаційне, деталізоване висвітлення в українських медіа російських терористичних практик може призводити до бажаних для ворога медіаефектів: поширення страху, паніки й паралізуючого песимізму, які перетворюють українців на нефункціональне неорганізоване суспільство, неспроможне до мобілізації ресурсів у час екзистенційних загроз, яке чинитиме більший емоційний, нераціональний політичний тиск на владу з вимогою піти на поступки терористам; поляризації громадської думки та внутрішньополітичної дестабілізації; прихильники ворога можуть сприйняти гучні теракти як прояв військової спроможності та заклик до дії (ризики колабораціонізму й диверсій); відволікання уваги громадськості від інших проблем, як-от програшів на полі бою; отримання інформації зі ЗМІ про психологічний стан суспільства, контрзаходи сил безпеки (OSINT розвідка) тощо. Висновки. Під час висвітлення збройної агресії РФ проти України важливо послаблювати симбіотичні зв’язків тероризму й масмедіа, а українські журналісти мають сформувати такий медіафрейм для висвітлення терористичних злочинів РФ, який би не завадив об’єктивному й повному інформуванню громадян, не спричиняв довготривалі деструктивні медіаефекти на українське суспільство та опосередковано не допомагав ворогу. Українські медійники можуть використати результати цієї статті та описані в ній приклади для формування чи удосконалення власної редакційної політики у висвітленні російського терору, що надає статті практичного значення.Item Превентивна функційність соцмережевих дописів про безпеку громадян та надзвичайні ситуації(Сумський державний університет, 2024) Бондаренко, Т.Вступ. У період воєнного стану помітний запит на превентивні медійні тексти, що інформують про правила дотримання безпеки та надзвичайні ситуації, зокрема в соціальних мережах. Актуальність дослідження. Превенційну функцію в інформуванні громадян про правила безпеки реалізує сектор зв’язків із ЗМІ та роботи з громадськістю ДСНС України. Інформування громадян підпорядковане загальним медійним стандартам, проте в період воєнного стану має низку специфічних особливостей. Методологія. Для з’ясування стану наукового опрацювання проблеми, окреслення природи основних термінів використано аналітико-синтетичний метод. За допомогою методів синтезу й узагальнення оптимізовано теоретичний виклад. Метод інтерв’ювання залучено для усного опитування працівників ДСНС. Метод спостереження та аналізу інформаційних продуктів використано для оцінювання контенту. Результати. Обґрунтовано феномен превентивну як міждисциплінарної категорії, що слугує дієвим механізмом запобігання небажаним наслідкам і ситуаціям. Досліджено досвід регіональних ГУ ДСНС України щодо превентивного інформування громадян. Описано переваги використання соціальних мереж для втілення превенції. Досліджено жанрово-композиційну природу дописів, виокремлено такий тип дописів, як превентивний, або інформаційно-роз’яснювальний. Висновки. Для об’єктивного превентивного інформування громадян про правила безпеки та про надзвичайні ситуації необхідно активно використовувати потенціал соціальних мереж. Дописи потрібно готувати на постійній основі, дбати про систематичну періодичність публікацій, що допомагатиме зберігати активність у стрічці, супроводжувати матеріали авторськими світлинами й відео. Опубліковані в соціальній мережі дописи за жанровими характеристиками інтерпретовано як інформаційні, емоційні, ритуальні, пошукові, аргументативні. Виокремлено превентивний, або інформаційнороз’яснювальний, жанр, що має на меті надати чітку інформацію про певну подію, явище, факт та пояснити правила дотримання безпеки. У композиційному плані дописи мають заголовкову, основну та завершальну частини.Item Медична преса періоду Першої світової війни: конструювання соціальної дійсності(Сумський державний університет, 2023) Садівничий, Володимир Олексійович; Садовничий, Владимир Алексеевич; Sadivnychyi, Volodymyr OleksiiovychМета дослідження – проаналізувати проблемно-тематичні складники спеціалізованих медичних періодичних і продовжуваних видань Наддніпрянської України періоду Першої світової війни (1914–1918 рр.), з’ясувати особливості їх виникнення, увести зазначену пресу в науковий обіг. Актуальність формується відсутністю комплексного дослідження питань діяльності спеціалізованої газетно-журнальної медичної преси означеного періоду, її систематизації та проблемно-тематичних пріоритетів. Дослідження дає підстави констатувати, що в цей період виходило друком 6 видань, які на основі типологічних характеристик ми зараховуємо до преси військово-медичної тематики. На їх сторінках превалювали повідомлення, що стосувалися боротьби за життя поранених, а також організації воєнної медичної допомоги. Ці видання відігравали одну з провідних ролей у здійсненні репрезентації військової реальності.Item Українські жіночі мережеві журнали: види, кількість та їх особливості(Сумський державний університет, 2023) Мудра, І.; Кіца, М.В Україні ринок жіночих масмедіа є насиченим. Українкам доступні як закордонні видання, так і українські. Є традиційні друковані журнали та їх аналоги в інтернеті, а є лише мережеві жіночі журнали, які можна читати лише онлайн. Саме мережеві жіночі журнали є об’єктом нашого дослідження. Під час дослідження нам не вдалося знайти праць, які б стосувалися саме досліджень українських мережевих журналів, а також не було знайдено цифр про їх точну кількість, які оновлюються та читаються українками. Тому під час дослідження була потреба найперше з’ясувати точну кількість жіночих мережевих журналів та їх назви, до яких сучасних класифікацій їх можна віднести та який контент вони публікують. Така потреба була зумовлена тим, що для якісного дослідження потрібно відібрати українські жіночі мережеві журнали. У результаті дослідження було виокремлено 54 онлайн медіа для жінок, які оновлюють свій контент не рідше, ніж раз на місяць. Ці ресурси називають як інтернет-журнали, онлайн-журнали, жіночі журнали. Було здійснено контент-аналіз отриманих в результаті пошуку медій. Отримані внаслідок пошуку медіа було проаналізовано за такими критеріями: частота оновлення, мова видання, інтерфейс сайту, рубрикація, тематика матеріалів, структура публікацій та їхні жанри. У результаті аналізу жіночих мережевих журналів для українок було досліджено, що редакції при створенні контенту орієнтуються на потреби аудиторії та тенденції, які панують у суспільстві. Контент таких видань цікавий, легкий, розважальний, корисний, але також є журнали, які порушують складні та важливі суспільно-політичні теми. На сторінках жіночих журналів в інтернеті публікують багато новин про життя зірок із шоубізу, поради з догляду за собою, новини зі світу моди, рецепти, життєві історії тощо.Item Динаміка поширення мови ворожнечі в телеграм-каналах кремлівських пропагандистів(Сумський державний університет, 2023) Стеблина, Н.У дослідженні вивчається динаміка поширення мови ворожнечі в телеграм-каналах провідних кремлівських пропагандистів під час повномасштабного вторгнення рф. Використовується комп’ютерний аналіз для пошуку ключових слів, що свідчать про використання мови ворожнечі, а також аналіз колокацій та семантичний аналіз. Матеріал дослідження – телеграм-канали провідних російських пропагандистів: соловйов, сімоньян, Vоенкор Котенок Z. Аналіз динаміки згадок показує, що вживання мови ворожнечі має схожі сплески уваги для всіх трьох. У січні 2022 р. були зафіксовані одиничні згадки, а от у березні – квітні відбулося значне зростання. Наприкінці квітня, коли росіяни пішли з Півночі України, кількість згадок значно спала. Відсоток ключових слів залишався доволі великим влітку, проте продовжував спадати до відступу росіян із Харківщини та Херсонщини.Item Програма суспільного мовника «Виборчий округ» як засіб інформування про кандидатів(Сумський державний університет, 2023) Мостіпан, Тетяна Сергіївна; Мостипан, Татьяна Сергеевна; Mostipan, Tetiana SerhiivnaУ статті аналізуються випуски програм «Виборчий округ. Місцеві» та «Виборчий округ. Дебати», присвячені інформуванню про кандидатів на посади міських голів Ужгорода, Сум, Чернівців. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю детального аналізу аспектів інформування виборців про політичних кандидатів на регіональному рівні. В умовах децентралізації підвищується рівень відповідальності вибору керівництва органів місцевого самоврядування, а отже – зростає потреба виборців в отриманні різнобічної, об’єктивної та неупередженої інформації про кандидатів, зокрема в дискусійному форматі. Мета – проаналізувати випуски програм «Виборчий округ. Місцеві» з кандидатами на посади міських голів Ужгорода, Сум і Чернівців задля виявлення особливостей інформування про кандидатів редакціями регіональних філій суспільного мовника. Досліджено та описано 12 випусків програм, виготовлених зазначеними регіональними філіями суспільного мовника. Виявлено тематичне спрямування та структурні компоненти програм, особливості інформування про кандидатів на посади міських голів.Item Психологічний вимір сучасних українських воєнних щоденників(Сумський державний університет, 2022) Коваленко, А.; Тельпіс, Д.Стаття присвячена визначенню ролі емоцій та емоційних станів як інструментів відображення відчуттів і переживань, емоційного досвіду військових у щоденниках про війну, їхньому впливу та мотивації. Встановлено, що емоції та емоційні стани визначають специфіку нарації в щоденниковому тексті, засоби відтворення суб’єктивності, композиційні особливості, спосіб комунікації з героями, читачами та автокомунікації. Виокремлено та систематизовано емоції (серед них первинні, вторинні), названі й неназвані, домінантні емоційні стани автора, героїв та читачів, що стали основою для написання "Щоденника військового лікаря" В. Чернієнка й репрезентували аксіологічний аспект феномена війни.Item Реклама в закарпатській газеті "Українське слово" 1932–1938 рр.(Сумський державний університет, 2022) Барчан, О.У статті досліджується рекламний контент у закарпатській суспільно-політичній газеті "Українське слово" за 1932–1938 рр. Здійснено аналіз історичних, економічних чинників поширення реклами в пресі означеного періоду, негативних та позитивних умов, що впливали на цей вид діяльності. У процесі роботи з’ясовано, що видавці часопису "Українське слово" активно втілювали в рекламних повідомленнях різноманітні формально-графічні та психологічно-мотиваційні прийоми привернення читацької уваги, використовували текстові прийоми впливу, застосовували приховану рекламу. Простежується чітка концепція рекламної комунікації часопису, яка полягає в ідеї українського національного єднання на економічному грунті. Специфіка діяльності часопису "Українське слово" з поширення рекламної інформації залишається актуальною й сьогодні.