Філологічні трактати
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/202
Browse
184 results
Search Results
Item Websites of English- language nonfiction publications as multimodal texts: linguistic and translational aspects(Sumy State University, 2024) Ущаповська, Ірина Василівна; Ushchapovska, Iryna Vasylivna; Chornobuk, K.У статті представлено результати лінгвістичного аналізу мультимодальності англомовних видань. Мультимодальність є вкрай важливою під час впливу на свідомість реципієнта та на його світобачення. Вона використовує для свого впливу різні почуття людини – зір, слух та дотик. Аби привернути увагу читача, сайти мають подавати не лише правильний текстовий контент, але і мати відповідне оформлення. Найчастіші теми для висвітлення – політика та економіка, проте також веб-сайти публікують матеріали про спорт, знаменитостей, клімат. Багато видань намагаються бути різносторонніми, відходити від певної структури рубрик, тому поміщають багато інтерв’ю про моду, певні поради про місце для життя або психологічні аспекти. Багато веб-сайтів мають рубрику із авторськими колонками. Це теж досить популяризує видання. Щодо контекстуального наповнення, то завжди наявні фото та відео, дуже рідко трапляється звичайний текст. Технічне оформлення англомовних онлайн-видань є подібним. Заголовки видань мають шрифти Times New Roman або Cattedrale. Верхня частина сторінки містить графу для пошуку по сайту, можливість зайти на свій акаунт або ж зареєструватися та оформити підписку на актуальні новини. Рубрики та розділи видання теж містяться угорі. При перекладах з англійської мови на українську автори багато інформації змінювали і передавали її близько до змісту. Тут важливу роль грає ще суб’єктивність, думка журналіста, те, як саме він хоче подати новину, жанрові особливості та тим видання. Досить вагомим є ще і той факт, що іноземний читач може не знати деяких політичних нюансів, тому перекладач має використати стратегію доповнення, щоб надати реципієнту більш детальну інформацію.Item Дидактичний потенціал аудіовізуальних матеріалів у підготовці перекладачів(Сумський державний університет, 2023) Єгорова, Олеся Іванівна; Yehorova, Olesia Ivanivna; Прокопенко, Антоніна Вадимівна; Prokopenko, Antonina Vadymivna; Мартиненко, Сергій Сергійович; Martynenko, Serhii SerhiiovychУ статті розкрито дидактичний потенціал автентичних аудіовізуальних матеріалів уконтексті підготовки перекладачів на матеріалі творчості гуртів Rammstein та Till Lindemann. Застосування бібліо-семантичного методу уможливило вивчення та узагальнення теоретичного досвіду з питань дидактизації, зокрема пісенної творчості. Так, у статті проаналізовано підходи до визначення поняття “дидактизація”, запропоноване власне та визначені керівні принципи дидактизації аудіовізуальних матеріалів в контексті фахової підготовки лінгвістів і перекладачів на основі сформованого корпусу ілюстративного матеріалу дослідження. Увагу зосереджено на аргументації шляхів використання продуктів творчості гуртів Rammstein та Till Lindemann для розвитку різних видів мовленнєвої діяльності. Зокрема з'ясовано, що в контексті фахової підготовки лінгвістів і перекладачів релевантними критеріями мають бути такі: чіткий потенціал для дидактизації з метою розвитку ключових компетенцій, кореляція з навчальною програмою (темами, що вивчаються), відповідність віковим очікуванням та мовному рівню реципієнтів. Дидактизації аудіовізуального матеріалу передбачає тренування базових видів мовленнєвої діяльності, тобто аудіювання, читання, усного та писемного мовлення. Розроблені вправи, презентовані у розвідці, виконують інтенсифікаційну або закріплювальну функцію та фокусуються на відпрацюванні навиків за певним типом мовленнєвої діяльності.Item Наративна гра в контексті жанрових пошуків Ієна Мак’юена(Сумський державний університет, 2023) Кеба, О.У статті аналізуються особливості наративних експериментів у романах Ієна Мак’юена, що має на меті виявлення жанрового і поетико-стильового новаторства автора. Твори письменника демонструють різноманітні варіанти «множинного кодування», характерного для літератури межі ХХ – ХХІ ст. Оманливість жанрової природи Мак’юенових романів полягає в тому, що позірно вони сприймаються як традиційний реалістичний наратив із захоплюючим сюжетом, детальними психологічними характеристиками персонажів, причинно-наслідковим мотивуванням їхніх вчинків, численними предметно-деталізованими описами тощо. Водночас у більшості творів письменника має місце сюжетна невизначеність, складна наративна організація зі змінами фокалізаційних перспектив, діалоги з читачем, вигадливе використання різноманітних фікціональних коментарів, імплікування метатекстуальних рефлексій. Відтак значною мірою саме за рахунок наративної гри традиційна жанрова матриця вибухає, наповнюється новими змістами й можливостями. Одним із продуктивних прийомів ускладнення сюжету і наративу є включення в основний текст твору низки вкладених фікційних текстів і численних згадок та посилань на твори класичної й новітньої літератури. Поєднання принципів класичної поетики і постмодерністських прийомів відкриває вихід за межі суто «грайливої» функції наративних експериментів, уможливлює постановку актуальних соціально-культурних і морально-філософських проблем сьогодення, сприяє розширенню жанрової парадигми сучасного роману.Item Рецензія та відгук у системі наукових та літературно-критичних жанрів (частина 1)(Сумський державний університет, 2023) Іщенко, Олена Анатоліївна; Ishchenko, Olena Anatoliivna; Оропай, A.Стаття присвячена осмисленню специфіки рецензії і відгуку як невід’ємних елементів наукової та літературно-критичної жанрової системи. Зазначено, що посилення уваги у різноаспектних працях до цих текстів пояснюється активним впровадженням в освітній процес дисциплін, спрямованих на розвиток аналітичного та творчого мислення, комунікативних навичок, формування естетичного світовідчуття тощо. У розвідці розглянуто основні наукові праці, у яких здійснена спроба пошуку вичерпної дефініції термінів, створення типологій та класифікацій, визначення мети і завдань. Визначено, що сучасні дослідники під рецензією розуміють критичний аналіз наукового джерела (джерел), розрахований на фахівців і створений автором тієї ж галузі. У статті доведено важливість відгуку як праці, що сприяє об’єктивній оцінці результатів наукового дослідження. Наголошено подібність структурних та змістових елементів рецензії та відгуку.Item English phraseological units as representatives of national and cultural specificity(Sumy State University, 2023) Чуланова, Галина Валеріївна; Chulanova, Halyna Valeriivna; Vnuchkova, V.The article investigates the national and cultural aspect of phraseological units of the English language. This field is underdeveloped, but attracts more and more attention of linguists. This article focuses on highlighting the national and cultural specificity of phraseological units in such areas as cooking, weather, sports, social inequality and history. Each of the above areas is represented by several examples of phraseological units, with an explanation of the meaning and analysis of the cultural component. Understanding the cultural aspect of idioms is important for effective intercultural communication. Each phraseological unit has its own history and influence on modern culture around the world, as English remains the main international language of communication. The article expands the understanding of the relationship between language and culture, emphasizing that culture has a significant impact on both the language of its people and global communication in the world. Each phraseological unit analyzed in the article carries important information about the history, development and formation of the nation as such. Each phraseological unit connects the modern life of the British with their historical past. Therefore, the purpose of the article is to explore and deepen the understanding of the cultural aspect of phraseological units for better communication in international discourse. The study has highlighted the close relationship between language, culture and British national identity.Item Концепція медіаграмотності у закордонному науковому осмисленні: медіалінгвістична проєкція(Сумський державний університет, 2023) Черниш, Анна Євгеніївна; Черныш, Анна Евгеньевна; Chernysh, Anna Yevheniivna; Іщенко, Олена Анатоліївна; Ищенко, Елена Анатольевна; Ishchenko, Olena AnatoliivnaУ статті аналізуються підходи до осмислення медіаграмотності в закордонному науковому дискурсі. Враховуючи наукові здобутки американських, європейських і деяких українських дослідників, систематизовано концепцію медіаграмотності, основне завдання якої – сформувати комплекс навиків у процесі аналізу, інтерпретації, відбору, обробки та представлення медійної інформації у різних її формах. Зʼясовано, що на сьогодні медіаграмотність як провідна складова медіаосвіти, що пропонується до активного впровадження і використання в освітню систему, передбачає оволодіння низкою компетентностей – критичного осмислення, критичної перцепції, ревізії інформаційних каналів, розрізнення достовірної і фейкової інформації, викриття прихованих ідеологій медіаконтенту, способів представлення інформації, різного роду впливів, маніпуляцій і тисків. Простежено зміну в наукових підходах до осмислення медіаграмотності. Доведено, що з масовим упровадженням у життя сучасної людини засобів технічного звʼязку зʼявилася необхідність вироблення культури грамотної поведінки з медійним континуумом і необхідність результативної обробки візуальної, вербальної, текстової інформації, яка надходить до реципієнта з телебачення, реклами, кіно та цифрових медіа. Зʼясовано, що реалізація наукових підходів до осмислення медіаграмотності ефективно відбувається з урахуванням лінгвокогнітивного принципу потрактування різного роду медіаповідомлень. Урахування специфічних лінгвокодів у роботі з медійним континуум забезпечує якісне засвоєння інформації і сприяє аналізу екстралінгвістичного контексту медійних повідомлень.Item Newspaper subcorpus (subcorpus of the modern European Media) in the structure of the multilingual corpus(Sumy State University, 2023) Anokhina, T.The research of the European Media comprises plenty of precious documents compiled into our educational corpora. This study represents how the corpus has been compiled. Also, we find it necessary to show the tools for this compilation which were described and analyzed. The first step of our compilation was collecting raw data in the library. The second step was selecting the format of the selection to compile by the chosen tool (the Sketch Engine). Then we made the following selection of files containing European Media content allowing it to go into the EU collection. The selected files were from the library of the popular media of Europe. It has been selected to have comprised highly cited articles from British sources: the BBC, the Sun, the Daily Mail, the Guardian, the Times, and the Economist. All the mentioned newspapers are known for their investigative journalism and critical analysis of current affairs. Our selected tools for our media subcorpus were the web-based tool for creating corpora Sketch Engine. Also, we used the offline corpus manager AntConc, the open-source software program for corpora analysis.Item Проблематика і поетика оповідань Галини Орлівни 30-х рр. XX ст.(Сумський державний університет, 2022) Жиленко, Ірина Рудольфівна; Жиленко, Ирина Рудольфовна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Ведмидера, К.У статті з’ясовується періодизація творчого доробку української письменниці Галини Орлівни, визначаються особливості проблематики і поетики у її оповіданнях харківського періоду. Наголошується, що після повернення з еміграції Галина Орлівна активно долучається до вивчення актуальних проблем сучасності: життя оновленого села, питань колективізації, соціалістичного будівництва, тому намагається своєю творчістю «відповідати» партійним викликам часу, працюючи у напрямі соцреалізму. Акцентується увага, що головною героїнею оповідань письменниці («Бабський бунт», «Ілішва» та ін.) є жінка – сильна, вольова, спроможна на високі почуття і несподівані вчинки як в особистому житті, так і в суспільному. Зазначено, що у творах Галини Орлівни харківського періоду відчутна і модерністська естетика. Залучаючи необхідний спектр художніх засобів та прийомів (символіка очей, сновидінь; метафора; музикалізація), вона дає глибокі психологічні характеристики своїм героям.Item Образ заробітчанки в романі Віри Нестерчук "Авантюрки на зеленій траві"(Сумський державний університет, 2022) Горболіс, Л.У статті з’ясовується специфіка художнього відображення образу заробітчанки в романі «Авантюрки на зеленій траві» сучасної письменниці В. Нестерчук. Зауважено, що в основу твору покладено реальні факти з життя авторки твору, досвід її перебування й переживання на чужині, в Чехії, куди головна героїня, українка Ніка, дипломована фахівчиня з пошиття одягу, поїхала на заробітки, сподіваючись на швидке повернення. Гомодієгетичний наратор сприяє різногранній подачі матеріалу, підвищує рівень довіри до викладеного матеріалу, допомагає заглибитися у складний світ переживань героїні, пояснити логіку її мислення і вчинків, збагнути рішучість і переконаність героїні у межових ситуаціях. Інтертекстуальні конструкції, іронія, гумор, чітка архітектоніка твору, а також образи мами, екскурси в минуле, сповідні компоненти роману тощо формують повний і доволі різноаспектний образ головної героїні Ніки. Стоїцизм, терплячість, витримка протагоністка Ніка (як засвідчує підтекстова платформа, що вибудовується навколо образу матері, яка в молодості зазнала долі політичної ув’язненої) частково отримала від мами – так увиразнюється не лише проблема батьків і дітей у творі, а й декодуються засновки характеру головної героїні. Художньо представлений постколоніальний контекст допомагає виявити й потлумачити причинно-наслідкові конструкції, спроєктовані на концепцію героїв, сприймання наративної стратегії, розуміння тематико- проблемного аспекту та жанрової специфіки роману.Item Парадигма пісок-поле-земля у романі Степана Процюка "Пальці поміж піском"(Сумський державний університет, 2022) Марченко, Т.У статті розглядаються питання мовної парадигми пісок-поле-земля у романі Степана Процюка "Пальці поміж піском". Основною метою дослідження є через лінгвістичний аналіз показати вплив окремих лексем на розкриття змісту літературного твору, характеристики персонажів, формування загального сприйняття тексту, філософського змісту тощо. Використовуючи етимологічний аналіз структурних одиниць парадигми, окреслити окремі семантичні групи – індикатори контексту. Висвітлено поняття "парадигма" як лінгвофілософське утворення, що у цьому дослідженні стало визначальним для розуміння та аналізу літературного тексту, а також стало ключовим поняттям поєднання декількох лексико-семантичних груп. Крім того, навколопарадигматичні елементи (мовні моделі), зазначені у дослідженні, виконували допоміжну та підсилюючу функції, що забезпечило повніше сприйняття тексту роману. Наскрізний текстовий аналіз цих лексичних одиниць дав змогу визначити декілька семантичних груп, які стали визначальними у романі. Етимологічний аналіз кожного елементу парадигми став ключовим, що й визначило цілісність усієї системи. Встановлено сталі давні семантичні зв’язки у моделі пісок-поле-земля, що й спричинило їхнє об’єднання до окремої парадигми. Кожен висновок проілюстровано прикладом з роману. Результатом дослідження стало окреслення мовних моделей, які автор використовував для вираження змісту як з боку філософського, так і з боку літературознавчого. Такі моделі допомагають зрозуміти основну ідею твору, передати влучно й стисло думку автора. Саме лінгвістичний аналіз тексту забезпечив глибоке розуміння проблематики роману, вживання лексики давнього походження було вдалим стилістичним прийомом, майстерно використаним автором.