Періодичні видання СумДУ
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69
Browse
3 results
Search Results
Item Рецензія та відгук у системі наукових та літературно-критичних жанрів (частина 1)(Сумський державний університет, 2023) Іщенко, Олена Анатоліївна; Ishchenko, Olena Anatoliivna; Оропай, A.Стаття присвячена осмисленню специфіки рецензії і відгуку як невід’ємних елементів наукової та літературно-критичної жанрової системи. Зазначено, що посилення уваги у різноаспектних працях до цих текстів пояснюється активним впровадженням в освітній процес дисциплін, спрямованих на розвиток аналітичного та творчого мислення, комунікативних навичок, формування естетичного світовідчуття тощо. У розвідці розглянуто основні наукові праці, у яких здійснена спроба пошуку вичерпної дефініції термінів, створення типологій та класифікацій, визначення мети і завдань. Визначено, що сучасні дослідники під рецензією розуміють критичний аналіз наукового джерела (джерел), розрахований на фахівців і створений автором тієї ж галузі. У статті доведено важливість відгуку як праці, що сприяє об’єктивній оцінці результатів наукового дослідження. Наголошено подібність структурних та змістових елементів рецензії та відгуку.Item Концепція медіаграмотності у закордонному науковому осмисленні: медіалінгвістична проєкція(Сумський державний університет, 2023) Черниш, Анна Євгеніївна; Черныш, Анна Евгеньевна; Chernysh, Anna Yevheniivna; Іщенко, Олена Анатоліївна; Ищенко, Елена Анатольевна; Ishchenko, Olena AnatoliivnaУ статті аналізуються підходи до осмислення медіаграмотності в закордонному науковому дискурсі. Враховуючи наукові здобутки американських, європейських і деяких українських дослідників, систематизовано концепцію медіаграмотності, основне завдання якої – сформувати комплекс навиків у процесі аналізу, інтерпретації, відбору, обробки та представлення медійної інформації у різних її формах. Зʼясовано, що на сьогодні медіаграмотність як провідна складова медіаосвіти, що пропонується до активного впровадження і використання в освітню систему, передбачає оволодіння низкою компетентностей – критичного осмислення, критичної перцепції, ревізії інформаційних каналів, розрізнення достовірної і фейкової інформації, викриття прихованих ідеологій медіаконтенту, способів представлення інформації, різного роду впливів, маніпуляцій і тисків. Простежено зміну в наукових підходах до осмислення медіаграмотності. Доведено, що з масовим упровадженням у життя сучасної людини засобів технічного звʼязку зʼявилася необхідність вироблення культури грамотної поведінки з медійним континуумом і необхідність результативної обробки візуальної, вербальної, текстової інформації, яка надходить до реципієнта з телебачення, реклами, кіно та цифрових медіа. Зʼясовано, що реалізація наукових підходів до осмислення медіаграмотності ефективно відбувається з урахуванням лінгвокогнітивного принципу потрактування різного роду медіаповідомлень. Урахування специфічних лінгвокодів у роботі з медійним континуум забезпечує якісне засвоєння інформації і сприяє аналізу екстралінгвістичного контексту медійних повідомлень.Item Поетика роману "Діти папороті" Мирослава Дочинця(Сумський державний університет, 2022) Іщенко, Олена Анатоліївна; Ищенко, Елена Анатольевна; Ishchenko, Olena AnatoliivnaСтаття присвячена осмисленню поетики роману "Діти папороті" сучасного українського письменника М. Дочинця. Апелюючи до концепцій Г. Клочека, М. Кодака, А. Ткаченка досліджено жанрову специфіку, наративні особливості, хронотопічний континуум, художній психологізм та пафос твору. Визначено, що роман М. Дочинця "Діти папороті" має традиційну для творчого доробку прозаїка полісинтетичну жанрову природу, позаяк майстерно поєднує ознаки житійного роману, роману-діаріушу, роману в новелах. Аналіз наративних особливостей допоміг визначити домінування Я-нарації в романі, що пояснюється жанровою своєрідністю та ідейно-тематичною спрямованістю творів на розкриття психосвіту сильної особистості. Моделюючи художню дійсність роману "Діти папороті", М. Дочинець акцентує на значенні простору, що відповідно до ідейно-тематичного наповнення твору маркується як Свій/Чужий. Прозаїк активно послуговується ретроспекцією, яка оприявлює зміни у свідомості героя з плином часу. З’ясовано, що внутрішній світ героїв М. Дочинця художньо відтворено за допомогою монологів-роздумів, монологів-спогадів та монологів-сповідей із елементами самохарактеристики тощо. Проблемно-тематичний діапазон роману "Діти папороті" спрямований на художнє відтворення актуальних для сучасного українського суспільства проблем: війни та її впливу на психологію людини, осмисленні специфіки українського світовідчуття, національній ідентичності, значені самоактуалізації особистості тощо. Акцентовано, що гуманістичний та героїчний пафос твору визначається прагненням М. Дочинця представити образ сучасного українського героя – захисника рідної землі та глибоким переконанням автора в безмежних духовних можливостях людини, її цінності як особистості.